Методичні рекомендації щодо викладання географії
у 2013-2014 навчальному році
Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 затверджено новий Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти. Відповідно до типових навчальних планів, розроблених до нового Державного стандарту, географія вивчатиметься у 6-9 класах (6-8 класи – 2 години на тиждень, 9 клас – 1,5 години на тиждень).
Звертаємо увагу, що згідно з постановою зазначений Державний стандарт впроваджується в частині базової загальної середньої освіти з 1 вересня 2013 року. Першими перейдуть на навчання за новими програмами учні 5 класів у 2013-2014 навчальному році. Вивчення географії за програмою, розробленою до нового Державного стандарту розпочнеться з 6 класу у 2014/2015 навчальному році.
Тому для учнів 6-11 класів чинними залишаються рекомендації, що містяться у листі Міністерства від 01.06.2012 року №1/9-426 «Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін» (Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України №17-22, 2012 р.). З повним текстом інструктивно-методичних матеріалів можна також ознайомитися на офіційних веб-сайтах Міністерства освіти і науки www.mon.gov.ua та Інституту інноваційних технологій і змісту освіти www.iitzo.gov.ua.
Навчання географії в 2013-2014 навчальному році у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься відповідно до типових навчальних планів, затверджених наказами Міністерства освіти і науки (від 05.02.2009 № 66 «Про внесення змін до наказу МОН України від 23.02.2004 №132 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів 12-річної школи» та від 27.08.2010 № 834 «Про затвердження Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів ІІІ ступеню»). Нижче наведено розподіл кількості годин (тижневе навантаження) на вивчення географії в основній і старшій школі:
6 клас
|
7 клас
|
8 клас
|
8 клас (поглиб
лене вивчення географії)
|
9 клас
|
9 клас (поглиб
лене вивчення географії)
|
10 клас
|
11 клас
|
рівень
стандарту
|
акаде
мічний рівень
|
профіль
ний рівень
|
рівень
стандарту
|
акаде
мічний рівень
|
профіль
ний рівень
|
2
|
2
|
1,5
|
3
|
1,5
|
3
|
1,5
|
1,5
|
5
|
-
|
-
|
5
|
Вивчення географії у 2013-2014 навчальному році буде здійснюватися за збірниками програм:
1) Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія. Економіка. 6-11; видавництво «Перун». 2005, 2006 рр.
2) Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія. Економіка; видавництво «Навчальна книга»; 2005 р.
3) Збірник навчальних програм для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням предметів природничо-математичного та технологічного циклу. Географія України. Видавництво «Вікторія»; 2008 р.
4) Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. 10-11 класи Географія. Економіка. Рівень стандарту. Академічний рівень. Профільний рівень. – Київ, 2010 р.
Вивчення географічних курсів здійснюватиметься в традиційному порядку, а саме:
6 клас – курс «Загальна географія», який сприяє формуванню у школярів понятійно-термінологічного апарату з фізичної географії, через розгляд на доступному віковому рівні знань про географічну оболонку, закономірності її будови та розвитку. Вивчення спрямоване на формування у школярів планетарних уявлень про Землю, взаємодію і взаємопроникнення компонентів природи в межах географічної оболонки. При опануванні зазначеного курсу можуть бути використані такі основні підручники:
- Географія. 6кл. Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш. Ґенеза. 2006.
- Загальна географія. 6 кл. Бойко В.М., Міхелі С.В. Педагогічна преса. 2006.
- Географія. 6 кл. Скуратович О.Я. та інші. Педагогічна преса. 2006.
- Загальна географія. 6 кл. Булава Л.М., Мащенко О.М., Ільченко В.Р. Довкілля-К. 2006.
- Географія. 6 кл. Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. Навчальна книга. 2006.
7 клас – курс «Географія материків і океанів» – навчальний предмет, який розкриває знання про диференціацію і цілісність природи Землі, розширює і конкретизує уявлення учнів про походження материків і океанів, просторову неоднорідність Землі, знайомить їх з проявами географічних закономірностей на глобальному та регіональному рівнях, особливостями життя та діяльності людей у різних географічних умовах, сприяє закріпленню навичок роботи із загальногеографічними та тематичними картами. У ході вивчення зазначеного курсу вчитель може використати наступні підручники:
- Географія материків і океанів. 7 кл. Бойко В.М., Міхелі С.В. Зодіак-ЕКО. 2007.
- Географія материків і океанів. 7 кл. Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш. Ґенеза. 2007.
- Географія материків і океанів. 7 кл. Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. Навчальна книга. 2007.
8 клас – курс «Фізична географія України», вивчення якого ознайомить учнів з особливостями природи, як умовами життя та господарської діяльності людини. Вивчення навчального предмету розпочинається з адміністративно-територiального поділу України, адже при подальшому знайомстві з фізико- та економіко-географічними об’єктами доводиться постійно звертатися до адміністративних одиниць, знаходячи їх на географічних картах. Ураховуючи, що географія 8-го класу є завершальним курсом шкільної природничо-географічної освіти, значну увагу вчителю слід приділити поглибленню й узагальненню теоретичних знань з фізичної географії. Під час вивчення предмету можуть бути використані підручники, зокрема:
- Фізична географія України. 8 кл. Шищенко П.Г., Муніч Н.В. Зодіак-Еко. 2008.
- Фізична географія України. 8 кл. Дітчук І.Л., Заставецька О.В., Брущенко І.В. Прем’єр. 2008.
- Фізична географія України. 8 кл. Булава Л.М. та ін. АН ГРО ПЛЮС. 2008.
- Фізична географія України. Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш. Ґенеза. 2008.
9 клас – курс «Економічна і соціальна географія України» ознайомлює учнів з особливостями населення та трудовими ресурсами держави, розвитком і розміщенням господарства, історико-географічним формуванням території України. Детального вивчення та аналізу потребує географія галузей господарства країни, зовнішньоекономічних зв’язків та економічних районів України.
Зазначений курс розкриває проблеми сталого розвитку та їх прояв на території України, показує місце нашої держави у світі. Вивченню навчального предмету «Економічна і соціальна географія України» у 9 класі відводиться роль завершального для основної та пропедевтичного курсу для старшої школи.
Важливе значення цей навчальний предмет має як початковий етап економічної освіти школярів, оскільки сприяє адаптації їх до життя в умовах ринкової економіки. Саме тому програмою передбачено вивчення питань про економічну систему України, типи підприємств за формами власності, складові економічного потенціалу країни. Підручники, що можуть бути використані при вивчені зазначеного курсу, зокрема:
- Географія. 9 кл. Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш. Генеза. 2009.
- Географія. 9 кл. Садкіна В.І., Гончаренко О.В. Оберіг. 2009.
- Географія. 9 кл. Гілецький Й.Р. Підручники і посібники. 2009.
- Географія. 9 кл. Надтока О.Ф., Топузов О.М. Світ знань. 2009.
Як і в попередні роки, вивчення географії України у 8-му та 9-му класах має обов’язково завершуватися викладанням 17-годинних курсів (за рахунок годин варіативної складової навчального плану) за програмами «Фізична географія Київської області» (упорядники В.В. Совенко, А.Г. Захарченко) та «Економічна і соціальна географія Київської області» (упорядники Л.М. Шевченко, В.В. Совенко), або за програмою «Рідний край» (автори Г.В. Андрусяк, Т.Г. Гільберг). Ці програми схвалені комісією з географії Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України і можуть використовуватися у навчально-виховному процесі.
Завдяки такому підходу, спираючись на краєзнавчий принцип, вчитель дає наукові географічні поняття на основі вивчення своєї місцевості та допомагає учневі наочно у вивченні господарської діяльності населення рідного краю. Здобуті знання сприятимуть прищепленню школярам любові до рідної землі, створять підґрунтя для того, щоб у подальшому учень орієнтувався на географічну освіту.
При викладанні географії своєї області вчителям стануть у нагоді підручники та навчальні посібники з київщинознавства, а також географічний атлас Київської області «Київщина. Географічний атлас», створений колективом видавництва «МАПА-Київ», та комплексний атлас Київської області / О.В. Онищак, О.Ю. Король, О.В. Радченко та ін. – К.: ДНВП «Картографія», 2009. – 80 с. Можна також використовувати такі навчально-методичні посібники:
- Совенко В.В., Кравець С.В. Уроки з курсу «Фізична географія Київської області» у 8 класі: навчально-методичний посібник. – Біла Церква: КОІПОПК, 2012. – 60 с.;
- Кравець С., Совенко В. Економічна і соціальна географія Київської області. 9 клас : навчально-методичний посібник. – Біла Церква : КОІПОПК, 2012. – 68 с.
Під час підготовки учнів 9 класу до ДПА рекомендується використовувати «Збірник завдань для державної підсумкової атестації з географії. 9 клас» (авт. Р.В.Гладковський, А.І Довгань, Л.Б. Паламарчук, В.В. Совенко).
Важливо пам’ятати, що вивчення географії в усіх класах потребує більш ретельного аналізу ситуації з охорони природи та посилення екологічної складової у навчальному-виховному процесі. З цією метою для формування в учнів практичних навичок навчання та оцінювання інформації екологічного змісту в роботі варто користуватися навчальним посібником та програмою «Зелений пакет для школярів», які пройшли експертизу і отримали гриф «Схвалено МОНМС України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах». Навчальний матеріал посібника дозволяє учням розв’язувати життєві ситуації, ухвалювати свідомі рішення, формувати екологічну поведінку, навчити бережливого ставлення до природи, до здоров’я, стати активним громадянином своєї держави. З питань впровадження цього курсу у навчально-виховний процес та забезпечення необхідними матеріалами потрібно звертатися у навчально-методичний кабінет природничих дисциплін КОІПОПК.
Вивчення географії в старшій школі на рівні стандарту, академічному та профільному, забезпечується в процесі опанування курсу «Соціально-економічна географія світу» з використанням навчальної програми для ЗНЗ, видавництва «Перун» та підручників, що рекомендовані МОНМС України «Географія. 10 клас.» Пестушко В.Ю., Уварова Г.Ш. Ґенеза. 2010; «Географія. 10 клас.» Кобернік С.Г., Коваленко Р.Р. Оберіг. 2010. Вивчення географії у 10-х класах стандартного (базового) і академічного рівнів у 2013-2014 навчальному році буде здійснюватися у межах систематичного курсу «Соціально-економічна географія світу», загальний обсяг якого 52 години (1,5 години на тиждень). Цей курс має інваріантне ядро змісту, визначене програмою для загальноосвітніх навчальних закладів. Проте, обсяг і глибина викладу навчального матеріалу, а також його прикладна спрямованість може, за бажанням учителя, дещо відрізнятися в класах, що працюють за рівнем «стандарту». При цьому варто пам’ятати, що «рівень стандарту» завершує обов’язкову шкільну географічну освіту.
У сучасному змісті курсу «Соціально-економічна географія світу» підсилено ідеї економізації, соціологізації, екологізації і гуманізації шкільної географії. В умовах глобалізації світового господарства важливим для географічної освіти старшокласників є показ своєрідності організації національних господарств різних країн світу, виявлення їх спільних та відмінних рис, особливостей трансформації до сучасного конкурентного ринкового середовища. Тому необхідно приділяти увагу аналізу моделей господарського розвитку країн світу, звернути більшу увагу на ті з них, що знаходяться у безпосередній близькості від України, показати сучасні тенденції розвитку світового господарства в умовах глобалізації та економічної інтеграції.
Організація профільного навчання з географії буде здійснюватись у 10-11 класах за навчальною програмою «Географія. Профільний рівень» (авт. Т.Г. Гільберг, Л.Б. Паламарчук, В.В. Безуглий) та підручниками «Географія. Підручник для 10 кл. загальноосвітніх навчальних закладів. Профільний рівень», (авт. Л. Б. Паламарчук, Т.Г. Гільберг, В.В. Безуглий). Генеза. 2010, «Географія. Підручник для 11 кл. загальноосвітніх навчальних закладів. Профільний рівень», (авт. Л.Б. Паламарчук, Т.Г. Гільберг,
А.І. Довгань). Генеза. 2011.
Зазначений курс розрахований на 350 годин (по 5 години на тиждень у 10-11 класах) й охоплює десять взаємопов’язаних розділів. кожен з яких включає теми, в яких висвітлено основний зміст навчального матеріалу.
Для підготовки до ДПА в 11-му класі пропонується до використання «Збірник завдань для державної підсумкової атестації з географії. 11 кл.» (авт. Р.В. Гладковський, А.І. Довгань, Н.І. Забуга, Л.Б. Паламарчук, В.В. Совенко).
Перелік посібників, які можуть бути використані при вивчені географії постійно оновлюється, друкується в щорічному інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України та розміщений на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки: (www.mon.gov.ua), веб-сайті Інституту інноваційних технологій і змісту освіти : (www.iitzo.gov.ua).
Традиційними залишаються проведення Всеукраїнських олімпіад та турнірів різного рангу (від шкільних до республіканських), а також Інтернет-олімпіад, які розпочинаються в липні і закінчуються в грудні.
Суттєву допомогу для підвищення свого фахового рівня та у підготовці до уроків з географії вчителям надають журнал «Географія та економіка в сучасній школі» Міністерства освіти і науки України та газета «Краєзнавство. Географія. Туризм».
|